miercuri, 27 februarie 2008

Scufita Rosie !?

Date: Scufita Rosie este fetita cuminte.

Analiza: Din start ne dam seama ca este vorba despre o minora de carecopiii, in rautatea lor, si-au batut joc cu aceasta porecla, probabil din cauza unei caciulite rosii crosetate de mamica ei, pe care fetita opoarta des din cauza unei sensibilitati fizice la frig in regiuneacraniului.Asadar avem de-a face cu o bolnava marginalizata si descurajata de societatea din jurul ei.



Date: Scufita merge zi de zi cu cosuletul cu mancare la bunicuta carelocuieste in padure.

Analiza: Nici o bunica normala nu locuieste in padure. Singuraexplicatie este ca aceasta bunica a primit in urma retrocedarilor cateva hectare de teren impadurit. Este stiut ca taranii nu se gandesc mult casa prade padurea de lemne, mai ales inainte de venirea iernii. Asadaraceasta bunica este o scorpie zgarcita care si-a facut casa in padure (oare nu tot din lemn taiat fara aprobare de la Ocolul Silvic?) si staacolo ca sa-si pazeasca avutul. Teoria ca este vorba de o baba ticaloasase verifica prin faptul ca in loc sa plateasca un serviciu de livrare la domiciliu a hranei, a silit-o pe nepoata ei (o fiinta neajutorata sibolnava) sa faca zilnic naveta din oras in padure, fara sa-i pese depericolele la care o expune pe biata fata.



Date: Scufita Rosie se intalneste cu lupul care o descoase in privinta drumului ei.

Analiza: Deja intram intr-o zona a fanteziei bolnave. Unu la mana ca inRomania lupi mai sunt tare putini, doi la mana ca se feresc de om ca dedracu iar trei la mana nu vorbesc si chiar de ar face-o, ar intreba de cel mai apropiat braconier sau cadavru bun de rontait. Singuraexplicatie este ca Scufita Rosie s-a uitat atat de mult la Animal Planetincat cunoaste obiceiurile lupilor si le poate intelege scheunaturile.



Date: Lupul o ia inaintea Scufitei care se opreste la cules de flori,isi preface vocea, intra la bunica, si o inghite.

Analiza: Nu mai stam sa analizam faptul ca multe flori prin padure nu-s,numai in luminis. Dar trebuie spus ca nu e frumos sa inveti copiii ca e in regula ca atunci cand ai o treaba de facut, sa te opresti la culesflori fara sa stii daca nu-s cumva specii protejate si in consecinta, pecale de disparitie.Lupul in schimb pare un personaj menit sa fie bataia de joc a creatorilor de basme. Daca citim si "Cei 3 purcelusi" sau "Capra cu 3iezi" observam un model bine definit. Lupul este un individ manat dedorinta perpetua de a navali in casele oamenilor. Foloseste toate tertipurile: imita voci si daca nu-i iese, vadit frustrat, face casapraf.

Concluzie: Lupul este comis-voiajorul actual.

Bunica musca momeala si-ida drumul. Iata cum este prezentata imaginea unei persoane in varsta: o senila care nu stie sa faca deosebirea intre un urlet de lup si glasulpropriei nepoate. Cu aceasta imagine vor ramane copiii nostri.



Date: Lupul se imbraca cu hainele bunicii, se pune in pat unde ilgaseste Scufita Rosie. O ademeneste prin vorbe sirete sa se apropie si o inghite si pe ea.

Analiza: Asta intrece orice rusine. Sa-l dea pe lup drept travestit, eiasta inca nu am mai auzit. Ce fel de minte bolnava poate spune la copiiasa porcarii? Iar dialogul purtat cu Scufita e plin de aluzii sexuale: toate la lup sunt mari, urechile, labele, dintii, si mai ce?! Iar elraspunde invariabil cu minciuni menite sa o aduca pe Scufita in patlanga el. De aici deducem: corupere de minori si perversiuni sexuale!



Date: Apare vanatorul care impusca lupul si le elibereaza pe ScufitaRosie si bunica.

Analiza: Ce cauta vanatorul in casa bunicii? Doar daca n-a venit cu gandascuns. Apoi ce cauta la vanatoare de lupi pe proprietate privata? Din doua una: sau e un braconier nenorocit sau e un stab mare de laBucuresti care plateste sume imense doar pentru satisfacerea nevoilorsale sadice. In oricare dintre variante, ar trebui sa fie infierat decreatorul basmului si nicidecum glorificat pentru fapta sa mareata.



Finalul povestii este sinistru: lupul zbatandu-se in ghiarele mortii (sine mai intrebam de ce avem copii dereglati din toate punctele de vedere)"elibereaza" cele doua femei. Adica avem oroarea sa asistam la aparitia a doua fapturi partial digerate care se pare ca nu au murit ci cunonsalanta isi reiau firul vietii.

Asemenea inchipuiri a unei minti bolnave se servesc zilnic copiilorintre 2 si 7 ani. Nici nu mai vorbesc despre marea oroare a literaturii mondiale:

"Alba ca Zapada" - auzi Alba si ea traieste in padure cu 7 barbati.

Niciun comentariu: